4-13/5 Ibiza runt

Seglingen över till Ibiza gick fint. Vi hade ett kryssben i 6-8 m/s. Vi hade satt kursen på Formentera, en ö strax söder om Ibiza, men kunde inte riktigt hålla så högt i den sydostliga vinden varför vi hamnade på västkusten av Ibiza. Här utsåg vi oss en fin liten vik som verkade väl skyddad och som hade fått bra recensioner på vår hamn-app, Navily. Viken visade sig vara full av badanda surfande människor, små båtar och en mängd privat bojor. Vi sökte oss därför lite längre norr ut längs kusten och hittade ett ställe där vi låg i lä för vindarna. Vattnet var fantastisk klart och vi kunde utan problem se ankaret med kätting på 6 meters djup.

Nästa dag seglade vi in i Ibiza City. Vi hade i förväg kontaktat en av de tre hamnarna som finns där för att se om vi kunde få en båtplats. Det kunde vi, för 168€ per natt, något vi tyckte var lite väl saftigt. Vi kontaktade då en av de andra hamnarna i förhoppning om att komma ner åtminstone till under 100€ per natt. Här blev vi erbjudna en plats för 32€ per natt. Efter att ha lagt till förberedde vi båten för de gäster som skulle mönstra på här, Hannes bror Sören och svägerska Rikke. Vi hämtade dem vid flyget samma kväll. De hade blivit något försenade i transferen i Zurich och fick inte med sig sitt incheckade bagage. Bagaget skulle komma med nästa flyg från Zurich 1 dygn senare. Eftersom vi ändå hade bestämt oss för en sightseeing dag i Ibiza City kunde Sören och Rikke handla det mest nödvändiga nästa dag och senare på kvällen hämta sitt bagage. Båda köpte sig en uppsättning sommarkläder och gick direkt från provhytten ut på gatan i sina nya kläder. Härefter gick vi en sväng på stan och uppför den närbelägna höjden, på vilken det naturligtvis fanns en borg. Mycket av det gamla Ibiza city finns på sluttningen upp mot borgen.

Fjärde dagen på Ibiza seglade vi en kort sträcka söderut för att lägga oss på ön S’Espalmador. Här “ankarträngdes” vi med ett antal andra båtar i en väldigt stor vik. Spanjorerna har en sjögräspolis som ser till att man inte kastar ankare i områden där det finns sjögräset posidonia. Posidonia är fridlyst då mängder av olika fiskar ynglar i gräset. Råkar man kasta ankare här, eller glider ankarkedjan över dessa sjögräsområden, kan polisen bötfälla och avvisa båten. Man får hålla sig till områden med ren sandbotten och det kan göra att det blir lite trångt även i en stor vik. Vi tog jollen in till stranden, badade i det klara vattnet som nu blivit 20 + och grillade kvällsmaten på båtgrillen.

Vinden skulle enligt prognoserna vrida till väst, så nästa dag flyttade vi oss till ostsidan av ön Fermentera, till en vik utanför den lilla byn Es Pujols, där vi borde ligga lugnt för ankare. Någon vindkantring kom dock aldrig. Det blev en gungig eftermiddag och natt i 2-4 m/s vind och en del gammal dyning. Es Pujols är en pittoresk liten stad med många restauranger. Stan var fortfarande ganska lugn. Allt har ännu inte öppnat inför säsongen som snart börjar. Det går många turistbåtar och färjor från Ibiza till Fermentera som är en väldigt populär ö som ofta jämförs med Karibien för sitt klara vatten och många fina sandstränder.

Sjätte dag seglade vi till Sant Antoni de Portmany på Ibiza. Vi upptäckte snabbt att det är ett riktigt partyställe. Här fanns det många brittiska ungdomar som festade loss. Discoljusen lyste över stranden och dunkadunka-musiken hördes vida omkring. Vi hade bestämt oss för att stanna två dagar här då vi ville hyra en bil för att även se det inre av Ibiza. Det blev “Turbo”-bilen Opel Corsa, en bil som passade oss fyra väl. Ibiza är på storlek med Bornholm och på en dag med hyrbil hinner man se det mesta. Via slingriga relativt fina vägar utforskade vi några vikar på norra och östra sidan av ön, små pittoreska landsbyar med någon kyrka och några restauranger. På ostsidan hittade vi kanske Ibizas största turistattraktion, förutom stränder och ett pulserande nattliv, en mycket välbesökt “hippiemarknad”. Här fanns ett par övervintrande hippies, annars var det mera hipt än hippie. Här fanns mängder av mer eller mindre fina genuina handverk, och som tur är inte särskild mycket “plastic fantastic”. På vägen hem passade vi på att besöka en av Ibizas 5 vingårdar, Ibizkus. Här provsmakade vi deras viner, som var ok, men som p.g.a. kvalitet/pris inte platsar på systembolagets hyllor.

Vi hade beslutat oss för att segla runt Ibiza och kryssade nu i 6-8 m/s nordostlig vind upp längs öns norra kust. Vi hade hoppats på att hitta en mindre lugn ankarvik, något som inte fanns, med de vindförhållanden som rådde. Vi seglade därför 30 SM, runt det mesta av Ibiza, till den ostliga staden Eulalia. Här, liksom på övriga Ibiza, var det brittiska turister som dominerade. Här var klientelet lite äldre och stämningen inte så hektiskt partyanpassat som i Sant Antoni de Portmany. Det blev till 2 dagar i denna trevliga by. Sista kvällen med gästarna/gastarna, avslutades med en härlig stor tapasmiddag.

Tionde dagen seglade vi de 8 sjömilen, som fattades för att komplettera runtomseglingen, till Ibiza City där våra gastar skulle mönstra av samma dag. Det har varit trevligt med besök att dela upplevelserna med, och för att kasta om lite i våra dagliga rutiner. Nu har vi skickat tillbaka dem till deras arbete i Danmark igen, och vardagen har återvänd till båten. Förpiken kan nu åter användas som förvaringsutrymme. Nu skall här stortvättas, rengöras och småfixas på båten i väntan på fina vindar för översegling till Mallorca.

This Post Has 2 Comments

  1. Rikke

    SÅ skønt at besøge jer – tak for fine oplevelser

Leave a Reply