Vi tillbragte 3 nätter i Real Club Nautico de Palma, den största och mest luxuösa hamnen vi varit i hittills. Här finns plats för 1000 båtar, från mega- yachter på 60 meter till optimistjoller. Här finns gamla välbevarade träbåtar som används till kappsegling. Kappsegling verkar vara en mycket populär sport här. Hamnreceptionen såg ut som interiören på ett stort fint hotell. Byggnaden med toalettfaciliteter innehöll ett gym och en trappa upp en stor simbassäng.
Efter att ha sovit gott första natten, plockade vi upp cyklarna och tog en sväng till Ikea (naturligtvis). Här köpte vi lite bäddutrustning och annat smått och gott. I restaurangen fick vi en snitsel och en spansk Ikea-specialitet pulled pork (fläsklägg). Vi ångrade oss när vi väl började äta, och önskade att vi hade beställt köttbullar med potatismos och lingon istället. Andra dagen cyklade vi runt i stan för att titta på det vi missade vid vårt tidigare endagars besök i Palma tillsammans med Annelie och Kenneth i maj månad.
Efter 3 nätter kände vi oss utvilade och redo för nästa etapp. Vi planerade ursprungligen att göra två lååånga dags seglingar, från Palma till Ibiza och sedan till spanska fastlandet. Väl ute till havs var vindarna rätt favorabla och vi bestämde oss för att hoppa över Ibiza. Den natten blåste det upp till 8-12 m/s västlig vind, närmast motvind. Vi gick på en kryssbog norr om Ibiza med revat storsegel. Den hamn, Javea, som vi hade planerat att ligga i hade inte svarat svarade på vår boknings förfrågan som vi skickade från Palma och svarade inte heller på telefon eller VHF när vi närmade oss. Vi satte då igång motorn och gick 5 SM nordväst till hamnen Denia, där vi har varit en gång förut. Här blev vi väl mottagna.
P.g.a. vädret, kraftig sydvästlig vind, hade vi beslutat att stanna tre nätter i Denia. Det blev till 5 nätter då vinden envisades med att blåsa kraftigt från fel håll. Då vi tidigare sett det mesta av Denia valde vi en av dagarna att ta tåget till Benidorm för att se något nytt. Vi var lite osäkra på om man fick ta med sig cykel på tåget. Vi tog därför med oss våra cykelväskorna och packade ner cyklarna innan vi köpte biljett och klev på tåget. Väl ombord på tåget såg vi att de hade avdelad plats i vagnarna där man kunde ställa ifrån sig barnvagnar, cyklar och elsparkcyklar. Benidorm är översållad med höghus och främst engelska och tyska turister. Nere vid hamnen finns en gammal bydel full av små affärer och restauranger. Här fanns möjlighet att leta efter fyrverkeri, något vi pratat om sedan vi sist passerade området med späckhuggare kring Portugals kust och Gibraltar. Det finns så många goda råd om hur man undviker att bli anfallen av späckhuggare och hur man skrämmer dem om man skulle bli anfallen. Det verkar som om späckhuggarna börjar året och sommaren kring Gibraltar området södra Spanien och Portugal, för att senare under hösten följa tonfisken norrut mot Biscayabukten. Således borde vi så här års undvika späckhuggarna på vår vidare färd mot Kanarieöarna. Det bästa sättet att skrämma bort dem om de skulle dyka upp verkar vara att slänga smällare i vattnet. Efter att ha googlat på pyrotechnica hittade vi en liten affär där ägaren aldrig hört talas om detta användningsområde för sina fyrverkeripjäser. Det slutade med att Dan kom ut med två olika paket smällare, som sannolikt inte kommer att fungera om man slänger dem i vattnet. Det blir nog till att leta vidare någon annanstans. Sista kvällen i Denia tyckte vi att vi var värda ett restaurang- besök. Det blev en Argentinsk grillrestaurang för ändan av marinan med goda recensioner, som vi haft lite koll på, då vi passerade den varje dag på väg till och från stan. Här fick vi riktigt god grillmat och vin.
Femte dagen när vi lämnade hamnen verkade vinderna vara kraftiga men “med oss”. Första sträckan sydost hade vi 12 m/s plattläns och loggade 7 kn bara för revat storsegel. När vi svängde runt om Spaniens mest sydostliga udde hade vi förväntat oss en fin halvvind när vi skulle segla sydväst längs spanska kusten. Då det gick så fort, funderade vi på att segla längre än till Cartagena, som var vår nästa planerade destination. Väl runt udden dog vinden ut helt och vi fick starta motorn. När vinden efter ett par timmar kom tillbaka var det en 8 – 10 m/s sydvästlig vind. Vi släppte då tanken på att komma längre än planerat. Det blev till motorgång i kraftiga motvind och hög sjö resten av vägen till Cartagena.
Vi ligger nu i Cartagena och följer väderrapporten flera gånger dagligen. De närmaste dagarna ska det fortsatt blåsa sydvästlig vind upp till kulingstyrka, och vi kan inte riktigt se när det skulle vara möjligt att komma vidare. Möjligen kan man smyga sig kustnära mot Gibraltar och därmed undvika de kraftigaste vindarna som främst verkar hålla sig lite längre ute till havs.
Tänk vad man kan sakna Ikeas köttbullar o potatismos med lingon 🙂 Hoppas vindarna är på er sida fortsättningsvis och att smällarna håller späckhuggarna borta! Kramar till er båda
Tack Åse,
Nu är vi på Lanzarote där vi ska få gäster. Min mamma och min (ex) svägerska ska komma den 8/11 och vara med en vecka, hoppas vädret lugnar ner sig lite, det blåser rätt mycket hela tiden tyvärr.
Hej på er!
Har följt er resa både på blogg och ais.
Har dock varit dålig på att skicka inlägg tillbaka. Kollade precis på ais och såg då att
Ni förtöjd i Gibraltar, där är säkert häftigt.
Peter och Kristina med Rassy 34 kan vi inte se längre på ais men de lär nog vara på väg till Madeira precis som HMSGladan.
Ha en fin seglats ned mot Kanarieöarna
Som lär ta 6-7 dagar.
MvH Stefan och Yvonne på bryggplats E20
Hej. Tack för er hälsning. Kul att kunna följa båtar på AIS. Vi följer en hel del båtar som vi mött för att se var de tar vägen.