23 – 31/8 I hemmavatten – näst sista bloggen.

Det blev till 4 dagar i Skovshoved. Vi hann även med ett besök på Dyrehavsbakken innan vi lämnade hamnen. Bakken är både Dyrehaven, ett naturområde med bokskog och ängar nordost om Köpenhamn och Bakken en av världens äldsta nöjesparker. I Dyrehaven kan man strosa runt och njuta av naturen. Här lever 4 olika arter av hjortdjur, bl.a. kronhjorten. Varje år skjuts 700 djur för att reglera stammarna. Oftast ser man dem inte när man vandrar runt i området då de vanligtvis är ganska skygga. På hösten, någon gång i oktober, är det brunstsäsong. Hanarna markerar sina revir och samla ihop hindarna i stora flockar. Skyggheten verkar då under några veckor vara som bortblåst. Vi gick ett par rundor på Bakken. Kul att se alla, i olika åldrar, som roar sig i de olika åkattraktionerna. Här finns även många olika bodar, där man kan vinna choklad och nallebjörnar och där man kan tävla mot sig själv och andra i skytte och bollkastning mm. Det blev till en kopp kaffe, och även senare på kvällen en grillbuffé. Buffén var inte värd priset men stämningen var god.

Vi hörde att Hannes två bröder skulle på sin årliga “gubbsegling”. En tradition de haft i 30 år. För tre år sedan sålde de deras Beason 31 till förmån för en Hanne 416 som heter Gaia. I år skulle seglingen gå till Köge där det var ölfestival. Vi passade på att ansluta oss. Första tredjedelen av seglingen gick vi för motor i 6 m/s motvind. När vi rundade Dragör kunde vi falla av, till närmast halvvind, och susade in till Köge i 7 knops hastighet med en vind på 8-11 m/s. Det finns nu möjlighet att lägga sig i den gamla industrihamnen, som ligger centralt i Köge. Sist vi var här låg vi i en marina strax utanför stan. Det var ganska fullt när vi ankom till industrihamnen och vi la oss därför utanpå Gaia. De hade reserverat platsen åt oss, då en del andra båtar redan hade försökt lägga sig här. Det var full aktivitet i stan med många människor och musik. Inne i centrum fanns det ett större avspärrat område, där man fick betala inträde som inkluderade ölprovsmakning. Här fanns 23 olika små bryggerier representerade med sina ölsorter. Efter att ha avprovat en del av ölen blev vi inbjudna på Gaia till en tapas-middag. Middagen avslutades med att vi provsmakade whiskyen vi tagit med från Skottland. Vi hade det väldigt trevligt, men “gubbseglingen” på Gaia blev inte hel traditionell, då syster med man dök upp och anslöt sig en av kvällarna.

Nästa dag lämnade Gaia och de flesta andra båtarna hamnen. Vi blev hämtade av våra goda vänner, Pia och Poul, som bor strax utanför Köge. Medan båten låg tryggt i hamn övernattade vi två nätter hos dem. Andra kvällen besökte vi även några goda vänner i Holbäk, Glenn och Kristine. Dan har känt Glenn, sedan han var språkstudent hemma hos honom i Eastbourne, när de bägge var 14 år. De har haft kontakt sedan dess och träffats med oregelbundna mellanrum.

Vi har börjat fundera på var vi ska bo och vad vi ska göra av båten när vi kommer hem. Vi kommer även behöva köpa en bil, då vi sålde den gamla inför seglingen. Senaste månaden har vi varit i kontakt med flera olika fastighetsbolag i Karlskrona och ansökt om olika hyresrätter. Båten, som har tjänat oss väl, kommer att bli lite för stor för våra behov nu när vår långsegling är slut. Från Köge seglade vi till Falsterbokanalens marina. Dels hade vi hört att den populära hamnen Skanör, som egentligen låg bättre till, hade möblerat om inne i hamnen och blivit väldigt dyr. Dels har Dan tidigare sett en Maxi 800, som skulle kunna bli ett mindre alternativ till den båt vi nu, ligga i Falsterbokanalens marina. Den kvällen letade vi efter en Maxi 800 i hamnen utan att hitta någon. Vi cyklade ut till Skanör som är ett väldigt trevligt ställe. Hamnen såg välorganiserat ut och verkade inte vara så dyr som vi hade trott. Påföljande dag steg vi upp 04.45 för att hinna med första broöppning klockan 06.00, då vi visste att det skulle blåsa ostlig motvind och då vi helst ville till Ystad 35 sjömil bort eller längre. När vi fem minuter i 6 seglade fram till bron kunde vi läsa en rullande text där det stod “nästa broöppning fredag (om 2 dagar) klockan 16.00”. När vi googlade broöppning kunde vi läsa att bron periodvis skulle vara stängd pga. underhållsarbete. Vi fick därför gå för motor runt hela Skanör/Falsterbo halvön. Istället för att komma ut ur kanalen 6.10, kom vi till kanalens södra öppning 9.00. Nästa gång lägger vi oss i Skanör. Det hade nu börjat blåsa en frisk ostlig vind och vi kryssade med revat storsegel till Ystad dit vi ankom 16.20.

Gästhamnsbryggan i Ystad var halvfull. Två tredjedelar av båtarna i hamnen var tyska, något vi nu vant oss vid, sent på säsongen. Många tyskar verkar ha senare semester än nordborna. Vi stannade en dag i Ystad då väderprognosen talade om en dag med sydostlig vind och härefter en nordvästlig vind, som skulle passa bra för översegling till Bornholm. Även om vi har varit här flera gånger tidigare har vi inte sett (letat efter) en av de stora turistattraktionerna. Vi såg den på Google Maps, Kurt Wallanders (kriminalkommissarien i Ystad i romanerna skrivna av Henning Mankell) hus. När vi cyklade dit upptäckte vi att han faktisk bott i två olika hus på samma gata. Vi passade även på att besöka en Toyotaförhandlare där vi provkörde ett par bilar.

I går motorseglade vi i 6 -8 m/s plattläns till Rönne småbåtshamn, Nörrekås. Här brukar vi ligga i innerhamnen, men när vi anlände blåste det ganska rejält och vi valde därför att ta en av de gröna platserna i ytterhamnen. Här har vi en del vågor i den ganska kraftiga nordvästliga vinden. Inte heller här fanns den Maxi 800 som brukar ligga i innerhamnen kvar. I morse blev det bagar-rundstykker og wienerbröd till frukost. I morgon vänder vinden och planen är att segla vidare för att besöka de små trevliga hamnarna på norra sidan av Bornholm.

Leave a Reply