Tidigare har vi främst följt kustlinjen och tagit dagsseglingar, någon enstaka nattsegling. Den vidare seglingen mot Kanarieöarna tar oss nu över längre sträckor än tidigare. Från Valetta seglade vi först till den nordligaste av Maltas öar, Gozo. Här hade vi sett bilder på en häftig ankringsplats som vi ville prova innan vi lämnade området (se bilderna). Vi blev inte besvikna. Från Gozo seglade vi 340 SM till Sardiniens sydkust. Väderrapporten visade på svag motvind de närmaste dagarna. Det hela började i fullständig bleke. Hela havet var fullt med “stekt ägg” maneter. Under dagen fick vi besök av en flock delfiner. Flocken var större och delfinerna mindre och mera lekfulla än de vi tidigare sett i medelhavet. Vi såg även några sköldpaddor som låg och flöt i havsytan. Närmade man sig dem med propellern snurrande dök de snabbt ner under ytan. Vi lyckades glida fram till en med motorn i friläge. Motorljudet verkade inte skrämma den, men så snart vi satte gång i propellern dök den. Vi såg även några utmattade flyttfåglar, som cirklade runt båten. En satte sig på båten, men flög i väg så snart vi tagit fram kameran. Däremot mötte vi inga flyktingbåtar som vi var lite oroliga för, och fick inga fiskar på fiskekroken, som vi hoppades på. Senare på kvällen tilltog vinden och vi valde att börja segla i 5-7m/s motvind. Att segla i motvind innebär att man får kryssa, det vill säga segla zig-zag mot målet då man inte kan gå direkt mot vinden. Även om det går ganska fort är det ett långsamt sätt att ta sig fram på med alla extra sjömil man måste segla. Mitt i natten saknade vi ett litet hörn på sjökortet då det inte täckte området kring Afrikas kust. Här borde det vara ungefär 1000 m. djupt, men i området fanns även en del uppgrundningar till 100 meters djup. Precis hur djupt det var i det “gråa” området av sjökortet vet vi inte. Vårat ekolod som visar djupet ner till 100 m, och som visar streck vid större djup, och som brukar fungera bra, fick “fnatt” den natten. Det började visa allt mellan 1,2m och streck. Sannolikt studsade ekolodssignalerna mot skikt i vattnet av olika salthalt. Även fiskstim och annat som kan reflektera ekolodssignalen kan ge upphov till felaktig djupangivelse. Detta gjorde det väldigt obehagligt när vi seglade in i det gråa området där vi inte var helt säkra på djupet. Att segla i okända farvatten med ett ekolod som visar under 10 meters djup är närmast skrämmande. Allt gick dock bra och sannolikt hade vi hela tiden mycket vatten under kölen även om det inte kändes så. Nästa morgon lade sig vinden och vi gick åter för motor. När vi började närma oss södra Sardinien kontaktade vi hamnen i byn Carloforte, som hade fått fina recensioner i Navily, och vi fick en plats där. Då vi såg att vi skulle anlända mitt i natten valde vi att lägga oss i en naturhamn den sista natten för att segla vidare till Carloforte nästa morgon. Väl framme var dieseltankmätaren nere i det röda området. Vi hade nog seglat 50% av tiden och gått för motor 50% av tiden. Under segel, kryss, hade vi tagit oss ca 1/4 närmare, för motor 3/4 närmare målet. När vi ankom hade vi seglat 3 nätter och 4 dagar (inklusive en övernattning i naturhamn).
På fredagen, när vi ankom till Carloforte, blev vi välkomnade av en glad och trevlig hamnkapten som sade att att vi hade tur eftersom man skulle fira den årliga couscous festen i stan fredag och lördag. När vi gick ut på stan den kvällen passerade vi en massa upplysta bodar samt fulla små trevliga restauranger och barer. En del av hamngatan var avstängd och här var det livemusik. Couscous firandet gick väldigt lugnt för sig. Det var inte många som åt couscous på restaurangerna och vi tog en pizza som de flesta andra. Varför man har en couscous festival är lite oklart. Helt klart är att ölfestivaler är roligare. Carloforte är en liten och gemytlig Italiensk stad. Här fanns mängder av små trevliga familjerestauranger och en stor saltsjö där man tidigare utvunnit salt ifrån, men inte så mycket annat. Efter 3 dagar hade vi återhämtat oss, hunnit tvätta och handla och var redo för nästa etapp.
Seglingen mellan Carloforte och Mallorca var betydligt mindre händelserik. Vi hade en stilla medvind och kunde segla halva sträckan. Tyvärr var det mestadels plattläns, dvs när vinden kommer in rakt bakifrån. Ofta läar storseglet för genuan, som bara står och slår och inte har någon vind i sig. Man måste hela tiden vara noga med kursen, så vinden inte gör så att storseglet gippar, slår över från ena sidan till den andra, ibland med väldigt stor kraft. Kryss och plattläns är de segaste av seglingar. Vi såg den ena vackra solnedgången och soluppgången efter den andra och vi såg även månuppgångar som kan vara nästan lika vackra. Vi såg en himmel full av stjärnor. Även här kom vi i ett område nära Afrikas kust markerat med grått i sjökortet. Djupen i det här området höll sig ganska stabilt på mellan 2-3000 m. Denna gång skötte sig ekolodet exemplariskt och visade hela tiden 3 streck. Vi hade tänkt göra som sist, ta en naturhamn för att inte anlända till Palma de Mallorca nattetid. När vi kom närmare visade vår kartplotter dock att vi skulle hinna fram innan det blev mörkt om vi höll drygt 5 knop i snitt. Så den dagen hade vi både seglen upp och motorn i gång för att komma i hamn så snabbt som möjligt. Klockan 19 anlände vi till Real Club Nautico de Palma de Mallorca och blev anvisade en plats av marineros i gummijolle. Denna gång hade vi tillryggalagt 280 SM på 2 nätter och 3 dagar och vi har mycket diesel kvar i tanken. Nu ska vi återhämta oss. Vi vet inte hur länge vi komma stanna här. Det beror mycket på väder och vindar. Just nu ser det ut som risk för mycket motvind närmaste veckan när vi hade tänkt fortsatt segling väster ut med närmaste hamn Ibiza. Det känns skönt att vara i Spanien igen. Här är inte lika smutsigt som i Italien. Spanien känns inte lika fattigt som Italien. Folk är generellt lite trevligare här. Mobil och därmed internet täckningen verkar mycket bättre i Spanien än i Italien, här kan man ofta koppla upp sig långt ute till havs. Medan vi upplevde många områden utan täckning i Italien. Affärerna är mer välassorterade, rena och fräscha. Här finns mera att välja på i bröddisken och möjligt att pressa egen apelsinjuice i grönsaksavdelningen, något vi saknat i Italien.
Wow ! Fantastiske billeder!
Delfinbilderna är fina. Vattnet är så klart att det inte syns på bilderna.
Vilka fantastiska naturbeskrivningar ❤️även om de olika platserna gör ni målande
Fortsatt trevlig resa
Hold da op nogle lange sejladser I har haft. Og lidt for spændende når der sejles uden ekkolod men fine steder I får oplevet og også dyrelivet ser skønt ud. Jeg glæder mig til at se jer om ikke så længe.
Håber I får god vind fremover
Kh Lissa
Lange stræk i sejler – sejt
Og flotte billeder med delfiner og skildpadden.
Håber I snart rammer en ølfestival
Vilka underbara bilder.