498 sjömil motsvarar 922 kilometer. Det är avståndet mellan Porto Santo och den sydligaste av öarna i Azorerna. Vi räknade med att kunna göra överseglingen på 4 -5 dygn om vi hade vindarna med oss. Vi ville vara 2 dagar på Porto Santo för att uppleva ön. Härefter skulle vi i första bästa väderfönster segla vidare till Azorerna. Efter 8 dagar blir man lite trött på att vänta på lämpligt väder. En annan svensk båt som låg i hamnen, stack 3 dagar innan oss, då de hade lite bråttom och gärna ville vara hemma innan midsommar. Vi tyckte det blåste för mycket och från fel håll, för att segla iväg.
Efter 10 dagar på Porto Santo skulle det lägga sig ett stort högtryck mellan där vi var och vår destination. Vindarna kring ett högtryck snurrar alltid medurs på norra halvklotet. Då vi skulle segla nordväst, från klockan halv 5 till klockan halv 11 på urtavlan, räknade vi med halvvind från nordost den första tredjedelen av sträckan, härefter växlande svaga vindar i högtryckets centrum för att sedan stöta på en sydvästlig halvvind sista tredjedelen av seglingen. Enligt väderrapporterna skulle halvvinden hålla sig mellan 8 – 11 m/s. Allt började som planerat. Halvvind i två dygn, härefter 1 dag med motorgång. 4:e dagen fick vi vår sydvästliga halvvind. Inte 8 – 11 m/s som utlovats men 12 – 15 m/s (kuling > 14 m/s). Efter att först ha seglat med revad storsegel och inrullat genua, valde vi inför natten att även ta ner storseglet. Med en lätt inrullat genua höll vi en fart på mellan 5 och 7 knop. Då vi inte ville komma fram för tidigt på morgonen, rullade vi in genuan lite extra för att sänka farten något. Vinden är sällan något problem ( man kan alltid reva/rulla in). Vågorna däremot blir alltid större ju mer det blåser och det enda du kan göra är att “spjärna emot”. Sista tredjedelen av seglingen var inte särskild bekväm. Sömnen vid överseglingar är inte alltid den bästa, speciellt inte då vi har 4-timmars vakter. Sömnen i kulingvågor är närmast obefintlig. Vi närmade oss hamnen Vila do Porto på ön Santa Maria vid 9-tiden på morgonen. Sista biten in mot hamnen var en kryss, och vi tyckte då att vi kunde gå sista biten för motor.
Vi hade förväntat oss delfinbesök och att få se en och annan val på överseglingen. Första tredjedelen såg vi inget spännande. När det blev stiltje så vi några portugisiska örlogsmän och en del sjögräs-bälten. Sista tredjedelen fick vi besök av en utmattat fågel. Hoppas vi får se några valar när vi nu ska segla runt det gamla valfångar territorierna här på Azorerna.
När vi startade motorn var det något larm i motorpanelen som tjöt. Larmet tjuter vid för lite olja, ej fungerande generator eller överhettning. Överhettning kunde vi utesluta eftersom det tjöt så snart nyckeln vreds om. Oljenivån var lite låg och Dan fyllde på extra. Om generatorn inte laddar hade knappast spelat någon roll. Det tjutande larmet gjorde dock att vi inte vågade gå vidare för motor då vi var rädda för att motorn helt plötsligt kunde “lägga av”. Således blev det ut med den delvis inrullade genuan igen. Att kryssa i kuling för enbart inrullad genua är inte optimalt. Det som skulle ha tagit oss 30 minuter för motor tog oss nu 3 timmar för att ta oss ända fram till hamnmynningen. Vi förberedde ankaret. Kallade på marinkontoret för att förbereda dem på möjligt motorproblem. De sade att vi kunde ta första bästa hamnplats då det fanns många lediga platser i hamnen. Startade motorn precis innan hamnmynningen för att få så lite motortid som möjligt. Allt gick bra och nu ligger nu fint i hamnen. På bryggan bredvid ligger den svenska båten som lämnade Porto Santo 3 dagar före oss. De hade haft ännu värre väder än vad vi hade och kom först hit dagen innan oss. På Azorerna verkar det fortfarande finnas en del lediga hamnplatser. Högsäsongen för segelbåtar är maj till och med juli månad, då båtarna från Karibien seglar till Europa för att undvika orkansäsongen där, och då en del behöver hinna hem till sitt arbete igen efter sommaren. Efter att ha checkat in hos polisen och marinakontoret fick vi tag i en motormekaniker som gjorde en snabbtjeck på motorn. Hans diagnos blev möjligt glapp i någon elledning i instrumentpanelen, sannolikt inget allvarligare. Den kvällen blev inte lång. Efter snabbmat blev det bingen direkt och 12 timmars medvetslöshet.
Ön Santa Maria är en av de mindre öarna på Azorerna. Det märks att vi har seglat norrut, då här är kallare än på Kanarieöarna/Madeira. I dag har vi utforskat närområdet. Här finns en pittoresk liten by. Nere vid hamnen finns ett valfångarhus och uppe på kullen ligger ett fort där man kan läsa om alla de sjöröveri-anfall som staden historisk har upplevt. Mer hinner vi inte med på Santa Maria, då det i morgon ska bli lite lugnare väder så vi kan segla vidare till största ön Sao Miguel, med huvudstaden Ponta Delgada. Här ska vi få en motormekaniker att fixa motorn/larmet, göra lite småfix på båten och om 4 dagar ta emot vår son Nikolaj och hans flickvän Linda.
















I er da lidt uheldige med vind og vejr. Rart at høre at I er kommet godt i havn. Håber I får set nogle hvaler snart. Rigtig dejlige billeder, skønne oplevelser I har. Og næste ø er bare så smuk. Nyd den sammen med Nikolaj og Linda