Båten är en Najad 361, byggt 1996. Vi köpte den sommaren 2020. Vi är tredje ägare av båten. Första ägaren beställde en båt som inte har sedvanlig v-bädd i förpiggen, men en dubbelkoj på babordssidan. Inte helt optimalt om vi har två gäster som inte är nära vänner. Han beställde även en lite större toalett än standard utförandet, det känns väldigt bra med det extra utrymmet. Det har gjort att navigationsutrymmet och salongens styrbords koj är lite mindre än normalt.
Vi hade tidigare en självbygge OE 32, som Dans föräldrar byggde 1980. Efter Dans föräldrar inte längre kunde segla, övertogs båten av Dan och hans bror i 1990. Vi var väldigt glada för båten och seglade i den varje sommar med våra tre barn. Efter några år köpte vi ut båten från Dans bror som inte var särskild båtintresserad. Det var en härlig båt med fina segelegenskaper, som passade vår familj fint.
Inför pensionering och vår planerade långsegling tyckte vi att en större båt, gärna med flera kabiner, skulle passa bättre för ändamålet. Efter att ha studerat marknaden och tittat på olika båtar föll vi för Najaden. Det verkade vara den bästa kompromissen för oss när det gäller utrymmen och hanterbarhet. Fina innerutrymmen med plats för 2-3 gäster. Stort pentry, stor toalett och en riktigt stor akterkahytt för oss själva, tyvärr utan ståhöjd.
Specifikation:
Längd överallt 11,20 m Bredd 3,50 m Djupgående 1,59 m Deplacement 7,5 t Masthöjd över vattenytan 16 m Motor Volvo Penta MD 22, 48 hk Vattentank 350 l Bränsletank 200 l Krysställ 65 m2 Holdingtank 100 l.
Varmvattenberedare. Isotemp slim 25 l. Batteri 330 Ah 3 st. á 110 Ah AGM-baterier. Solceller 720 W. 6 st. á 120 W. 1500 W Victroninverter för att få 220 V. Bogpropeller Vetus 80 kgf Ankare/Ankarspel Lewmar pro fish 1000 med 90 m. galvad 8 mm. ankarkätting och 20 kg. Vulcan ankare i fören. . 15 kg. Bruceankare i reserv . Lofrans Airon med 40 m. galvad 8 mm. ankarkätting och 17 kg, blyplätt i aktern. Autopilot Raymarin EV-200 Kartplotter/Radar Kartplotter Garmin 721 med BlueCharts sjökort, kartplotter/radar Raymarin Element 12 S med Navionics sjökort Winchar 2 elektriska (konverterade) Andersen 52 ST skotwinchar som även kan användas till alla fall samt revning från sittbrunnen. Watermaker MAB ¨Världshaven¨ 30-45 l/tim. Livflotte Plastimo 6 personer. Jolle Gummijolle Talamex 270 med 2,3 hk Honda utombordare. Cyklar. 2 vikbara cyklar, så små att vi precis har plats för dem i segelkojen.
Inför den planerade långseglingen har mycket bytt ut och uppgraderats. Nytt ankarspel och ankare i fören. Ny autopilot. Nya instrument. Genuawincharna elkonverterade för lättare handhavande av båten. Utrymmet i segelkojen har gjort större genom att flytta varmvattenberedare härifrån till motorrummet. Styrvajrarna till roderkvadranten inbyggda i en låda för mer förvaringsutrymme under akterkojen. Watermaker installerad. Targabåge för montering av solceller och jolledävertar har monterats. Stående rigg och rullgenuasystem utbytt.



Thank you for including the English translations. I am so excited for you and I will follow your blog closely.